Catering

Een duurzame catering wordt steeds belangrijker, met name voor opdrachtgevers, maar ook voor bezoekers. Duurzaam is niet altijd biologisch, ook door seizoens- en  streekproducten te serveren en minder de nadruk op vlees te leggen vergroot je de duurzaamheid van je catering. Daarbij is een belangrijke tip het aanbod niet te groot en divers te maken. Liever geen uitgebreide buffetten of grote menukaarten, maar kiezen voor één ding en dat heel goed doen. En ook belangrijk: neem maatregelen om je afval (gebruik bijvoorbeeld herbruikbaar servies) en voedselverspilling te verminderen.

Qua dranken kan je bij een duurzaam aanbod denken aan het zelf maken van (bijzondere) limonades, als alternatief voor frisdranken. Schenk verder kraanwater (vanzelfsprekend), zorg voor fair trade koffie en thee.

Een handleiding voor evenementencateraars met als doel een duurzame bedrijfsvoering Een handleiding van Floor ten Have in opdracht van Green Events Afstudeeronderzoek Floor ten Have

Op het gebied van food voor evenementen hebben de laatste jaren grote veranderingen plaatsgevonden. Organisatoren maar vooral ook het publiek hebben een grote voorkeur ontwikkeld voor goed en divers eten op een festivalterrein. Er zijn verschillende actiepunten te onderscheiden, zoals het vergoten van het aanbod op het gebeid van: Lokaal geproduceerd Biologisch Vegetarisch Veganistisch Het […]

Maartje Nelissen wil ooit Zakenvrouw van het Jaar worden én er voor zorgen dat Nederland in 2020 gezonder en duurzamer eet. Begin dit jaar werd ze gekroond tot Hotello of the Year. Maartje Nelissen: eindbaas van The Food Line-up. ‘Op een festival mag best iets op raken.’ Eindbaas is de titel op het visitekaartje van […]

  Op Into The Great Wide Open wordt geëxperimenteerd op kleine schaal om uiteindelijk de circulaire en duurzame transitie aan te jagen. Na de Strandtuin [link] in 2015 werd in 2016 met een gelijkgestelde visie het Vlielands Theepaviljoen bedacht; een theetuin waar het draait om kringlopen sluiten. Oftewel circulariteit. In het Vlielands Theepaviljoen werd geëxperimenteerd […]

DGTL zal op de komende editie (25-27 maart) alleen maar vegetarisch eten verkopen. Dat maakt het dancefestival vandaag bekend. DGTL is al langer bezig met duurzaamheid en noemt vleesvrij eten daarin een logische stap. “Het gaat ons er niet om mensen te overtuigen vegetariër te worden. We willen ze laten zien dat twee dagen geen […]

Green Catering
Green Events

Een handleiding voor evenementencateraars met als doel een duurzame bedrijfsvoering

Een handleiding van Floor ten Have in opdracht van Green Events

Afstudeeronderzoek Floor ten Have


In thema:
Foto achtergrond: photo © Valtifest
Good Food For Festival Guide
Green Events

Op het gebied van food voor evenementen hebben de laatste jaren grote veranderingen plaatsgevonden. Organisatoren maar vooral ook het publiek hebben een grote voorkeur ontwikkeld voor goed en divers eten op een festivalterrein. Er zijn verschillende actiepunten te onderscheiden, zoals het vergoten van het aanbod op het gebeid van:

  • Lokaal geproduceerd
  • Biologisch
  • Vegetarisch
  • Veganistisch

Het aanbieden van voedsel van goede kwaliteit en ook in de juiste hoeveelheden tijdens de piekuren van een festival, zonder dat veel voedsel overblijft, vraagt speciale aandacht.

The Good Food For Festival Guide


In thema:
Foto achtergrond: photo © Niels de Vries
The Food Line Up – Een interview met Maartje Nelissen
‘Op een festival mag best iets op raken.’

Maartje Nelissen wil ooit Zakenvrouw van het Jaar worden én er voor zorgen dat Nederland in 2020 gezonder en duurzamer eet. Begin dit jaar werd ze gekroond tot Hotello of the Year. Maartje Nelissen: eindbaas van The Food Line-up. ‘Op een festival mag best iets op raken.’

Eindbaas is de titel op het visitekaartje van Maartje Nelissen (28). Het Amsterdamse bedrijf, waar ze een jaar na de start als mede-eigenaar aan de slag ging naast Lotte Wouters, zorgt niet voor de muzikale line-up, maar wel voor die van het eten en drinken. Het liefst lokaal en zo duurzaam mogelijk. The Food Line-up begon op de festivalmarkt, maar is nu vooral voor zakelijke klanten actief. ‘Wij zijn conceptmakers, we zitten tussen een cateringbedrijf en een evenementenbureau in.’
Maartje Nelissen studeerde in 2009 af aan de Hotelschool van Leeuwarden. ‘Ik werd in Maastricht niet aangenomen en ben daarom naar Leeuwarden gegaan. Ik was direct fan! Een heel internationale opleiding, heel divers. Het belangrijkste wat ik er heb geleerd? Gastvrijheid, mensen verbinden en luisteren naar anderen. Die drie waarden zitten heel diep in mijn systeem en zijn nog steeds het belangrijkste in mijn dagelijkse werk. Luisteren naar klanten. Wat willen ze, wat zijn de wensen? Wie kan daarbij helpen? Ik zit namelijk niet aan tafel om mijn eigen kunstje op te leggen. Ik vind dat ook niet meer van deze tijd, gastvrijheid gaat verder dan dat.’

Aardappelen-groente-vlees voor Maartje Nelissen

Als 12-jarige kon Maartje Nelissen niet wachten tot ze oud genoeg was voor haar eerste bijbaantje in de horeca. ‘Eerst de afwas, toen achter de bar en later in de bediening. Steeds een stapje hoger, steeds een beter restaurant. En toen naar de Hotelschool. Mijn omgeving raadde het me af, maar ik wilde niets anders. En ik heb nog nooit een moment spijt gehad. Ik kom zelf uit een echt aardappelen-groente-vleesgezin. Mijn ouders vragen zich ook wel eens af waar mijn liefde voor eten vandaan komt’, lacht ze. Haar afstudeerstage liep ze bij De Librije bij sales & marketing. ‘Fantastisch om te doen. Echt een prachtbedrijf en ik bleef er ook even hangen. Maar Amsterdam lonkte, daarom maakte ik de overstap naar de Bijenkorf. Daar ging ik op het hoofdkantoor achter de schermen aan de slag voor de meesterbanketbakker en restaurants.’

Duurzaam

Haar inzet voor beter en gezonder eten ontstond tijdens haar opleiding bij The Youth Food Movement, de YFM-academie. ‘Dat heeft mijn leven en mijn kijk op eten enorm veranderd. Je leert veel over het eerlijk vermarkten van eten, over de voedselindustrie en je discussieert over eten en ethiek. Na dat jaar voelde ik me verplicht om met de opgedane kennis en inzet bij te gaan dragen aan een duurzamere maatschappij. Zonder met het vingertje te wijzen. Bij de Bijenkorf mocht ik best veel doen op het gebied van duurzaamheid, maar het blijft in de basis een modebedrijf waarbij eten vooral een service is. Daarom ben ik in 2013 in The Food Line-up gestapt.’

Sindsdien laat ze bezoekers van festivals en gasten van zakelijke events duurzamer eten en drinken. ‘Vaak zonder dat ze er zelf erg in hebben. Wij doen zaken met foodmakers’, zoals Maartje Nelissen ze noemt. ‘Ze zijn gespecialiseerd in één product, bijvoorbeeld Koreaanse sushi of culinaire hotdogs. Waarom we dit doen? Mensen die één product maken, kunnen veel makkelijker duurzame keuzes maken in hun inkoop. Je komt sneller bij de bron van het product terecht. Dit natuurlijk naast de factor smaak.’
‘De bar programmeren we wel altijd zelf. Met de missie ook de rest van Nederland verder uit te dagen met een origineler, meer lokaal en duurzaam drankenassortiment. Geen standaardcola of -pils of hoofdpijnwijn.’
En het gaat goed met het bedrijf. ‘In 2015 groeiden we met 65 procent, in 2016 staat een groei in de boeken van 50 procent maar de grootste stappen maakten wij met de herstructurering en uitbreiding van het team, we zijn wel start-up af nu.’

G-star raw bar

Voor G-Star heeft The Food Line-up bijvoorbeeld een bedrijfsfeest gedaan met 2.000 gasten. ‘Met een G-Star Raw-bar, met alleen rauw voedsel. Ook bouwden we voor datzelfde feest een jeans & juices-bar; gasten vertelden ons wat hun favoriete jeans was en kregen daar vervol-
gens een passend sapje bij. Voor liefhebbers van de skinny maakten we een ander sapje dan voor de boyfriend jeans-fans.’
Ook zette Maartje Nelissen met partner Lotte Wouters (columnist voor Misset Catering) een pop-uprestaurant op Rotterdam Centraal op in samenwerking met NS Retail. Afgelopen zomer draaide Eten Centraal twee maanden in een leegstaand pand op het station, pal naast de Burger King.

Blogs van Lotte Wouters lees je hier.

‘Elke twee weken bood een andere foodmaker – Old Scuola Pizza Napolitana, Fritez Haute Friture en Allegaartje Korean Food – zijn producten aan. Wij faciliteerden en bedachten het overallconcept.’ The Food Line-up is in gesprek met NS Retail voor meer locaties. ‘Ik vind het jammer dat je op alle stations dezelfde formules vindt. We hebben een aanbod gekregen voor Arnhem, maar die ruimte was helaas echt te groot.’
Een vaste locatie voor The Food Line-up zal hier volgens Nelissen niet snel uit voortvloeien. ‘Wij gaan niet zelf als uitvoerend cateraar werken, als je dat bedoelt. We doen dat wel met onze dranken, maar niet met food. Dan zouden we onze missie voorbijstreven, namelijk dat wij echt geloven in specialisme, waardoor je gaat uitblinken.’

Uitverkocht festival

De drankenoutlet waar Maartje Nelissen over praat, is De Bar Bar. ‘Onze eigen mobiele bar met duurzame drankjes. Van soda’s tot speciaalbier tot wijnen. Een tweede barconcept is in ontwikkeling: Het Bar Barretje. ‘Het kleinste kroegje van Nederland, met hopelijk een grote impact. Energieneutraal dankzij zonnepanelen. Watertanks aan boord zorgen er voor dat we kraanwater kunnen tappen en onze limonades en soda’s op locatie kunnen aanlengen, zodat je veel minder transport nodig hebt voor je drank.’
Ze is weer terug bij duurzaamheid. ‘Een lastig begrip hè? Wij zien het als onze taak om duurzaam te ondernemen, meer nog dan dat we een commercieel bedrijf zijn. Gewoon anders kijken. Gebruikelijk in de festivalmarkt is dat niets op mag zijn. Ondernemers tekenen voor de grote festivals wurgcontracten, met torenhoge boetes als iets uitverkoopt. Dus wat doen die ondernemers: echt veel te veel meenemen. Er is zo veel over… Wij proberen daarin logischer na te denken dan alleen achteraf met een waste-beleid komen. Als wij een festival draaien met 42 ondernemers die 80.000 maaltijden per dag serveren, mogen er best drie of vier uitverkocht zijn om half elf
’s avonds. Dat is acceptabel. We moeten met z’n allen beseffen dat we werken met schaarse grondstoffen.’


In thema:
Foto achtergrond: photo © Hemeltjelief!
Het Vlielandse Theepaviljoen op Into The Great Wide Open
Kringlopen sluiten met Vlielandse thee

 

Op Into The Great Wide Open wordt geëxperimenteerd op kleine schaal om uiteindelijk de circulaire en duurzame transitie aan te jagen. Na de Strandtuin [link] in 2015 werd in 2016 met een gelijkgestelde visie het Vlielands Theepaviljoen bedacht; een theetuin waar het draait om kringlopen sluiten. Oftewel circulariteit.

In het Vlielands Theepaviljoen werd geëxperimenteerd met het sluiten van kringlopen op het festival. Er werden lokale ingrediënten gebruikt om heerlijke thee, ijsthee en licht-alcoholische dranken te verrijken.

Maar wat het zo bijzonder maakt is dat daar het afval van Into The Great Wide Open 2015 voor is gebruikt. Het groenafval van cateraars werd gescheiden en ingezameld. In de periode daarna is het groenafval gecomposteerd (op het eiland) waarna in mei een samenwerking ontstond tussen AvP (Academie voor Popcultuur) studenten Stijn en Arthur, theemaker Paul Blakemore, De Koffiejuffer op Vlieland, Weltevree, Lab Vlieland en Into The Great Wide Open (dat tijdens ADE Green nog voor een Green Deal voor afvalstromen tekende).

Tijdens Here Comes The Summer werden grote mobiele plantenbakken gemaakt en gevuld met grond, compost en theekruiden zoals munt, citroenmelisse, duizendblad, tijm, kamille, zoethoutgras en rozemarijn. De kruiden vormen de basis en worden verrijkt met vlierbloesem, dennennaalden en rozenbottels, geplukt in het Vlielandse bos.

Op Into The Great Wide Open 2016 werden de ingrediënten gebruikt om heerlijke biologische thee, ijsthee, rozenbottel-sangria en vlierbloesem-prosecco te maken. De theetuin kreeg een mooie plek op festivallocatie Bij De IJsbaan.

 

Meer informatie:

Stichting Lab Vlieland
Havenweg 66
8899 BC Vlieland

Postadres
Buiksloterweg 5a
1031 CC Amsterdam

info@labvlieland.nl


Foto achtergrond: photo © Hemeltjelief!
DGTL Festival wordt volledig vleesvrij

DGTL zal op de komende editie (25-27 maart) alleen maar vegetarisch eten verkopen. Dat maakt het dancefestival vandaag bekend. DGTL is al langer bezig met duurzaamheid en noemt vleesvrij eten daarin een logische stap. “Het gaat ons er niet om mensen te overtuigen vegetariër te worden. We willen ze laten zien dat twee dagen geen vlees eten geen moeite kost.”

In een persbericht noemt de organisatie de gigantische uitbreiding van festivals reden tot zorg over “de aanzienlijke vervuiling en energieverspilling die deze evenementen met zich meebrengen”. Daarom begon het festival onder de noemer ‘Revolution’ met een aantal stappen naar verduurzaming: herbruikbare bekers, recycling van urine om fosfaat te winnen, de recycling van plastic dopjes van waterflesjes en minimalisering van het gebruik van diesel door het festival aan te sluiten op het centrale elektriciteitsnet. Daarnaast zal er een complete stage van batterijstroom worden voorzien.

De keuze voor een volledig vegetarische festivalkeuken is de volgende stap. “Niet eens zo’n heel grote stap”, volgens Jorrit Huijsman (bij DGTL verantwoordelijk voor het Revolution-onderdeel). “Het vegetarische aanbod was al heel groot. We willen bezoekers laten zien dat twee dagen geen vlees eten absoluut geen moeite kost. Misschien gaan ze er wat bewuster mee om, en eten ze wat minder vaak vlees.”

“Op deze schaal is er geen ander dancefestival dat dit zo doet”, zegt Huijsman. Collega Dave van Dalen (marketing manager DGTL): “Met in totaal 40.000 bezoekers over drie dagen, inclusief het nachtprogramma, scheelt dit heel veel uitstoot. Het geldt namelijk ook voor de afters en het openings-event.” Bovendien eten de artiesten en crew ook uitsluitend vegetarisch. Volgens van Dalen gaat het festival al langer met leveranciers in gesprek: “We vragen ze: is dit lokaal geproduceerd, of komt het uit Brazilië? Niet dat we ze zeggen: ‘dan stoppen we met jullie’, maar we vragen ze wel in hoeverre ze onze ideeën hierover kunnen realiseren.”

In een rekensom legt DGTL uit hoeveel een vleesvrij festival scheelt (hierbij is de besparing van alle artiesten en crew niet meegeteld): door gezamenlijk twee dagen vleesvrij te eten, zullen DGTL Festival bezoekers bij elkaar (ca. 40.000 personen) een totale hoeveelheid van bijna 53.000 kg/C02 (non-bio), 14 miljoen liter water en 21.000 kg veevoer besparen. Dat staat gelijk aan 350 retourvluchten van Amsterdam naar Parijs. “Uit onderzoek blijkt dat de vleesindustrie verantwoordelijk is voor 18% van de wereldwijde uitstoot van CO2. Dit is meer dan de gehele automobiel- en transportindustrie bij elkaar.”


In thema:
Foto achtergrond: photo © Jan Willem Groen